Ο Σουρεαλισμός
θεωρείται πολιτιστικό αλλά και επαναστατικό
κίνημα της τέχνης.
Επινοήθηκε από τον Andre Breton στις αρχές της δεκαετίας του 1920.
Η φαντασία, η τρέλα, το ασυνείδητο
και η παντοδυναμία του ονειρικού στοιχείου
είναι η βάση της σουρεαλιστικής οπτικής.
διάσημοι σουρεαλιστικοί πίνακες:
Η επιμονή της μνήμης, Salvador Dali
Αναμφίβολα ο πιο αναγνωρίσιμος πίνακας στην ιστορία του σουρεαλισμού.
Έγινε το
1931 και σήμερα βρίσκεται στο Gala-Salvador Dali Foundation / Artists Rights
Society (ARS) Museum, στη Νέα Υόρκη.
Σ' αυτόν τον πίνακα το χαρακτηριστικότερο στοιχείο είναι τα ρολόγια που
λειώνουν, κάτι που θεωρήθηκε σαν συμβολισμός, ότι στα όνειρα ή στο
υποσυνείδητο, χάνεται η έννοια του χρόνου.
Ο τίτλος όμως "η επιμονή της μνήμης" μπορεί να μας παραπέμψει
και στο ότι ο χρόνος έχει σταματήσει σε παλαιότερες αναμνήσεις.
Μεταμόρφωση του Νάρκισσου, Salvador Dali
Μια μέρα ο Νάρκισσος συνάντησε μια πανέμορφη λίμνη με κρυστάλλινο νερό που λαμπύριζε στο φως.
Εντυπωσιάστηκε και σταμάτησε να τη θαυμάσει και ενώ ξάπλωσε στο έδαφος δίπλα της και είδε την μορφή του να καθρεφτίζεται, μη
συνειδητοποιώντας ότι αυτό που έβλεπε ήταν το είδωλό του, προσπάθησε
επανειλημμένα να αγγίξει το πρόσωπό του γοητευμένος. Ήταν τόση η έκπληξή του
ώστε πέρασε για ώρες κοιτάζοντας κάθε λεπτομέρεια του προσώπου του.
Σύμφωνα με μία από τις εκδοχές του μύθου, κάποια στιγμή προσπάθησε να
αγγίξει και να χαϊδέψει την υδάτικη εικόνα του αλλά έχασε την ισορροπία του και
έπεσε στα βαθειά νερά της λίμνης και πνίγηκε.
Στο έργο του ο Dali αναδεικνύει μέσα από μια καθαρά υπερρεαλιστική προσέγγιση την πλήρη
υποταγή του ήρωα στη λατρεία του ειδώλου του.
Η φιλαρέσκεια του όμορφου νέου τον έχει συντρίψει και το μαρτύριό του
μοιάζει ανυπόφορο και αδιέξοδο.
Στη δεξιά περιοχή του πίνακα, το λουλούδι (νάρκισσος) προβάλει από ένα σπασμένο
αυγό, το οποίο κρατά ένα υπερφυσικό σε μέγεθος χέρι, σηματοδοτώντας το τέλος
του μαρτυρίου του ήρωα.
Στη βάση του αντίχειρα, μπορoύμε να δούμε τα μυρμήγκια ως σύμβολα της αποσύνθεσης και της παροδικότητας της ύπαρξης.
Για να ενισχυθεί αυτή η έννοια, προστίθεται στο έργο ένα τσακάλι που καταβροχθίζει ένα σφάγιο, προμηνύοντας τον επερχόμενο θάνατο.
Σε ένα βάθρο στα δεξιά, βλέπουμε ένα άγαλμα του Νάρκισσου σε μικρή
κλίμακα να αυτοθαυμάζεται, ενώ στο βάθος με δυσκολία διακρίνουμε την εικόνα του
χεριού να επαναλαμβάνεται σε ένα κενό χώρο πίσω από τα βουνά.
Η προσέγγιση του Dali παρουσιάζεται ως μια διφορούμενη σχέση ανάμεσα στην ψευδαίσθηση και την
πραγματικότητα, σε ένα πολύπλοκο δίκτυο της αλήθειας και της εξαπάτησης.
____
Ο Γιός του Ατόμου, Rene Magritte
Έγινε το 1964 από τον Βέλγο υπερρεαλιστή ζωγράφο.
Το μήνυμα που θέλει να περάσει είναι ότι αυτό που βλέπουμε, μπορεί να
κρύβει κάτι άλλο.
____
Αυτό δεν είναι μία πίπα, Rene Magritte
Στο πίνακα ο Magritte πράγματι ζωγράφισε μία πίπα, ωστόσο προσπάθησε να περάσει στον θεατή ότι η πίπα στην πραγματικότητα ήταν απλώς μια εικόνα του πραγματικού αντικειμένου, εννοώντας ότι στην ζωγραφική
τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται.
____
Ο
Κόκκινος Πύργος, Giorgio de Chirico
Αν και ξεκίνησε να εργάζεται ως ζωγράφος πριν από την έναρξή του Σουρεαλισμού, τ α έργα του Έλληνα ζωγράφου Giorgio de Chirico είχαν μια μεγάλη και διαρκή επιρροή στο σουρεαλιστικό κίνημα. Οι κυριότεροι εκπρόσωποι του
σουρεαλισμού όπως οι Max Ernst, Σαλβαδόρ Νταλί, Ρενέ Μα γκρίτ και Yves Tanguy αναγνώρισαν την σημαντική συμβολή του.
Ο παρακάτω πίνακας έγινε το 1913 και είναι ο πρώτος που έφτιαξε.
____
Ο Ελέφαντας Celebes, Max Ernst
Αυτός ο πίνακας του 1921 είναι ένα από τα πιο διάσημα έργα του Ernst, και σε μεγάλο βαθμό μιμείται το στυλ του Giorgio de Chirico.
____
Απάντηση
στο κόκκινο, Yves Tanguy
Ο πίνακας έγινε το 1943 από τον Γάλλο υπερρεαλιστή ζωγράφο.
___
by Αντικλείδι
Έλλη Βασιλάκη