Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου 2011

«πόρτες»

«Παλαμήδης», το ελληνικό ηλεκτρονικό πρόγραμμα για τάβλι παγκόσμιος πρωταθλητής για το 2011!!  Της Έλλης Βασιλάκη

Ο δημιουργός του Παλαμήδη
Νικόλαος Παπαχρήστος
Το διάστημα από 18 έως 26 Νοεμβρίου 2011 διεξήχθη στο Τίλμπουργκ της Ολλανδίας ο 16ος ετήσιος διαγωνισμός επιτραπέζιων παιχνιδιών για προγράμματα υπολογιστών, αλλιώς γνωστός και ως ολυμπιάδα προγραμμάτων παιχνιδιών ( Computer Olympiad ), με 59 συμμετέχοντες σε 18 αγωνίσματα. Παράλληλα διεξήχθη και το 19ο παγκόσμιο πρωτάθλημα σκάκι σε υπολογιστή με 14 συμμετοχές σε τρεις παραλλαγές του παιχνιδιού. Στο διαγωνισμό συμμετείχαν τα καλύτερα προγράμματα από όλον τον κόσμο για δημοφιλή επιτραπέζια παιχνίδια όπως σκάκι, τάβλι, ντάμα, γκο κλπ. και συναγωνίστηκαν μεταξύ τους για τον τίτλο του «Ολυμπιονίκη». Η Ολυμπιάδα διεξάγεται από το 1989 παράλληλα με το συνέδριο Advances in Computer Games και έχει ως σκοπό την ανάπτυξη και προβολή της έρευνας στο τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης στα παιχνίδια.
Στο φετινό διαγωνισμό και ειδικότερα στο αγώνισμα του ταβλιού (backgammon, οι αντίστοιχες ελληνικές «πόρτες») συμμετείχε και το πρόγραμμα Παλαμήδης που αναπτύχθηκε στην ερευνητική ομάδα Τεχνητής Νοημοσύνης του Τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας από τον κ.Νικόλαο Παπαχρήστου, υποψήφιο διδάκτορα, υπό την επίβλεψη του Επίκ. Καθηγητή κ. Ιωάννη Ρεφανίδη.


Ο Παλαμήδης κατάφερε να νικήσει τους αντιπάλους του και να κατακτήσει το «χρυσό» μετάλλιο στην πρώτη συμμετοχή του στη διοργάνωση. Ειδικότερα, ο Παλαμήδης νίκησε το πρόγραμμα GNU Backgammon, το οποίο έχει στο παρελθόν κερδίσει μια φορά το χρυσό και τέσσερις φορές το αργυρό μετάλλιο, καθώς και το πρόγραμμα BGBlitz , το οποίο στο παρελθόν κατέκτησε τρεις φορές το χρυσό και μια φορά το αργυρό μετάλλιο.

Οι τρεις αντίπαλοι έπαιξαν ισάριθμα ματς μεταξύ τους.
Τα αποτελέσματα των αναμετρήσεων είναι τα εξής:
20/11/2011 GNU BackGammon – BGBlitz 2-1
21/11/2011 Palamedes – BGBlitz 2-0
22/11/2011 Palamedes – GNU Backgammon 2-1



Δείτε φωτογραφίες της εκδήλωσης από την ιστοσελίδα του κατασκευαστή 


Ο Παλαμήδης είναι ένα πρόγραμμα που παίζει τα ελληνικά παραδοσιακά παιχνίδια ταβλιού Πόρτες, Πλακωτό και Φεύγα. Στο διαγωνισμό ωστόσο διαγωνίστηκε μόνο στις Πόρτες, αφού τα υπόλοιπα παιχνίδια δεν είναι δημοφιλή στο εξωτερικό. Η καρδιά του προγράμματος είναι ένα τεχνητό νευρωνικό δίκτυο, το οποίο έχει μάθει μόνο του να παίζει τάβλι παίζοντας εκατομμύρια παρτίδες κόντρα στον εαυτό του και βελτιώνοντας συνεχώς την απόδοσή του με την τεχνική της ενισχυτικής μάθησης. Ο Παλαμήδης χρησιμοποιεί το νευρωνικό δίκτυο για να βαθμολογεί όλες τις δυνατές κινήσεις που προκύπτουν από την τρέχουσα ζαριά, λαμβάνοντας υπόψη και τις πιθανές ζαριές και δυνατές επόμενες κινήσεις του αντιπάλου. Τελικά επιλέγει εκείνη την κίνηση που μεγιστοποιεί τις πιθανότητες επιτυχίας του στο παιχνίδι.


Το πρόγραμμα διατίθεται δωρεάν από την ιστοσελίδα: 
και πρέπει να πούμε ότι είναι πραγματικά πολύ καλό.


Τάβλι στην αρχαία Ελλάδα;


Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, στον Παλαμήδη αποδίδονται η επινόηση του ζαριού καθώς και διαφόρων επιτραπέζιων παιχνιδιών, η επινόηση των μέτρων και των σταθμών και η διαίρεση του έτους σε ώρες ημέρες και μήνες.


Αμφορέας του 530 π.Χ. (δημιούργημα του αγγειοπλάστη Εξηκία) ο οποίος απεικονίζει τον Αχιλλέα και τον Αίαντα κατά τον Τρωικό πόλεμο να παίζουν το επιτραπέζιο παιχνίδι που ονομαζόταν
" ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟΝ ".
Το παιχνίδι αυτό το επινόησε ο Παλαμήδης, παιζόταν με πεσσούς (πούλια-πιόνια, που τα μετακινούσαν μέσα σε 5 γραμμές) και κύβους (ζάρια) κάτι που αποδεικνύεται στο ότι
ο Αχιλλέας ψιθυρίζει ¨τέσσερα¨και ο Αίαντας ¨Τρία"
( είναι γραμμένο επάνω στον αμφορέα μπροστά απο το στόμα εκάστου ήρωα-κάντε κλικ επάνω στην εικόνα ).

Ως γνωστόν ο τρωικός ήρωας Παλαμήδης είναι επώνυμος «ευρέτης κύβων τε και πεσσών». Δηλαδή είναι αυτός που εφηύρε όχι μόνο το παιγνίδι-πρόγονο του Σκακιού, την «Πεττεία» , αλλά και τον πρόγονο του σύγχρονου ταβλιού, την «Κυβεία». Στο σύνολό της η αρχαία ελληνική Γραμματεία, μπορεί να αναφέρεται και σε προγενέστερη ύπαρξη των κύβων (=τα ζάρια, που τα ανακάλυψαν οι Λυδοί, κατά τον Ηρόδοτο), αλλά όπως και στην περίπτωσι των πεσσών, την πατρότητα του επιτραπέζιου παιχνιδιού που παίζεται με την χρήση των «κύβων» επι διαγραμμισμένης επιφάνειας (όπως περίπου και οι πεσσοί), σχεδόν όλοι οι αρχαίοι Έλληνες συγγραφείς την αποδίδουν στον Παλαμήδη.