Σάββατο, 6 Σεπτεμβρίου 2014

Λειψυδρία το θέμα της έκθεσης

Η Καναδή εικαστικός και καλλιτέχνης Lorraine Beaulieu, που συμμετέχει στην έκθεση Ask the Flask του διεθνούς εργαστηρίου, της Καίτης Χαλιορή με θέμα τη λειψυδρία, έχει κατασκευάσει από τον Αύγουστο του 2014 στην Ύδρα μια μεγάλη σφαίρα από άδεια πλαστικά μπουκάλια νερού. Η μεγάλη πλαστική σφαίρα ξεκίνησε το ταξίδι της, από την Ύδρα σήμερα Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου στις 11.00 το πρωί από το σπίτι της εικαστικού Καίτης Χαλιορη και διαμέσου των δρόμων της Ύδρας, μεταφέρθηκε από την προς την  Καναδή εικαστικό και καλλιτέχνιδα Lorraine Beaulieu στο λιμάνι της Ύδρας,  από εκεί στην άκρη της προκυμαίας την έβαλα σε πλοίο με προορισμό την Αθήνα και στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος, στην Αθήνα παρουσιάζοντας την performance: «Sisyphus andthe Water Concern».
Στην Αθήνα η μεγάλη σφαίρα από άδεια πλαστικά μπουκάλια νερού , θα ξεκινήσει την τελική διαδρομή της από την εκκλησία της Αγίας Φωτεινής στο ύψος των Στύλων του Ολυμπίου Διός με τελικό προορισμό τον artgallery-Τεχνοχώρο Art Gallery.

hydranews 

Τα πρώτα ευρήματα στη θαλάσσια περιοχή του όρμου Κοιλάδας


Στο video μιλάει  ο καπετάνιος  για την αποστολή του εντυπωσιακού καταμαράν στην Ελλάδα.

Τα πρώτα ευρήματα 

Στα πλαίσια του ερευνητικού προγράμματος TerraSubmersa πραγματοποιήθηκε η φετινή αποστολή της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων σε συνεργασία με την Ελβετική Αρχαιολογική Σχολή, το Πανεπιστήμιο της Γενεύης και του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) στη θαλάσσια περιοχή του όρμου Κοιλάδας και ευρύτερα του Αργολικού Κόλπου. Η λεπτομερής και συστηματική χαρτογράφηση και διερεύνηση της θαλάσσιας περιοχής του Ανατολικού Αργολικού Κόλπου, κοντά στο σπήλαιο Φράχθι, πραγματοποιήθηκε με τα σκάφη 'TURANOR PLANETSOLAR" και "ΑΛΚΥΩΝ" στο διάστημα μεταξύ 11-28 Αυγούστου. Χρησιμοποιήθηκαν δύο τομογράφοι υποδομής πυθμένα (Boomer 0,7-3kHz και Chirp 2¬7kHz), ηχοβολιστικό σύστημα πλευρικής σάρωσης (side scan sonar 100/400kHz) και πολυδιαυλικό βυθόμετρο (multibeam 200/400kHz).
Σκοπός της θαλάσσιας γεωλογικής-γεωφυσικής έρευνας ήταν να χαρτογραφηθεί με λεπτομέρεια ο βυθός και τα ιζήματα της θαλάσσιας περιοχής του ανατολικού Αργολικού Κόλπου ώστε να γίνει αναπαράσταση της περιοχής σε διάφορες χρονικές περιόδους του παρελθόντος όταν η στάθμη της θάλασσας ήταν χαμηλότερα από την σημερινή μέχρι και τα 120-125 μέτρα και να εντοπιστούν στον βυθό πιθανά στοιχεία-μαρτυρίες της παρουσίας προϊστορικών ανθρώπων στην ευρύτερη περιοχή του Σπηλαίου Φράχθι στον ανατολικό Αργολικό Κόλπο.
Τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την πρώτη επεξεργασία και ερμηνεία των Θαλάσσιων γεωλογικών-γεωφυσικών δεδομένων περιλαμβάνουν:
1) τον εντοπισμό της παλαιοακτής σε διάφορα βάθη (μέχρι 225 μέτρα κάτω από τη σημερινή στάθμη της θάλασσας) και σε διάφορες χρονικές στιγμές της Προϊστορικής περιόδου (20.000 χρόνια, 60.000 χρόνια, 140.000 χρόνια πριν από σήμερα).
2) Πλούσια στοιχεία για την αναπαράσταση του προϊστορικού αναγλύφου κοντά στο Σπήλαιο Φράχθι, συμπεριλαμβανομένης της κοίτης του ποταμού που έρρεε κοντά στο σπήλαιο και τώρα είναι βυθισμένη και καλυμμένη από θαλάσσιο ίζημα.
3) Την ύπαρξη μιας περιοχής καλυμμένης από 2-3 μέτρα λάσπης σε βάθος 10-12 μέτρων περίπου, κοντά στο Σπήλαιο Φράχθι, η οποία είναι πιθανόν να περιέχει υπολείμματα προϊστορικής ανθρώπινης παρουσίας και πρέπει να ερευνηθεί με υποβρύχια ανασκαφική έρευνα.
Από την επεξεργασία των δεδομένων και τα τελικά αποτελέσματα Θα εντοπιστούν με μεγαλύτερη ακρίβεια οι θαλάσσιοι χώροι όπου θα διενεργηθεί η ενάλια ανασκαφή τα επόμενα χρόνια της έρευνας, προκειμένου να εντοπιστεί ο οικισμός της νεολιθικής περιόδου που σχετίζεται με τα σημαντικά ευρήματα από το σπήλαιο Φράγχθι.
Η πενταετής έρευνα πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων και Ελβετικής Αρχαιολογικής Σχολής υπό τη Διεύθυνση της Προϊσταμένης της ΕΕΑ Δρ Αγγελικής Σίμωσι, με τη συνεργασία του ΕΛΚΕΘΕ και του πανεπιστημίου της Γενεύης. Επιστημονικοί υπεύθυνοι είναι οι: Δέσποινα Κουτσούμπα, καταδυόμενη αρχαιολόγος της ΕΕΑ, Julien Beck, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης και Δρ Δημήτρης Σακελλαρίου, ερευνητή του ΕΛΚΕΘΕ.

Πρ.Ε.Π.Ερμιόνης

Οίνος ευφραίνει καρδίαν…


Του Γιάννη Λακούτση

Οίνος ευφραίνει καρδίαν…


…και εθνικήν οικονομίαν. Το ελληνικό κρασί συγκαταλέγεται στα καλύτερα του κόσμου, αφού σε αυτό βοηθά το καλό κλίμα και το χώμα, καθιστώντας την βιομηχανία οίνου από τις πιο εύρωστες στην ελληνική οικονομία. Η χώρα μας βρίσκεται στη 13η θέση στην παραγωγή κρασιού παγκοσμίως, ενώ η κατά κεφαλή κατανάλωση ανέρχεται στα 35 λίτρα το χρόνο.  Σύμφωνα με τον Π.Ο.Υ (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας), η κατανάλωση «σκληρών αλκοολούχων ποτών μειώνεται, η κατανάλωση κρασιού παραμένει περίπου σε σταθερά επίπεδα, ενώ αυξάνεται εντυπωσιακά η κατανάλωση της μπίρας. Κάποτε το κρασί ήταν «ηγεμονικό» είδος μεταξύ των οινοπνευματωδών ποτών, η δε κατάχρησή του ήταν θέμα σχολίων και κριτικής. Στην Αθήνα στη δεκαετία του ’50 μεταξύ σοβαρού και αστείου σχηματίζονταν παρέες «κρασοφρονικής» ιδεολογίας. Ανάμεσα σε αυτούς και ο «Όμιλος Κρασοπατέρων Ελλάδος», που διέθετε και καταστατικό με έξι άρθρα:

Αρθρο 1ον
Όταν πίνης να πληρώνης. Η τράκα απαγορεύεται. Οι πατήρηδες δικαιούνται βοηθήματος από το Κρασοταμείον.
Άρθρο 2ον
Κατώτατο όριον πόσεως 300 δράμια στην καθισιά. Οι Ξεροσφύρηδες πρέπει να τυγχάνουν σεβασμού και εκτιμήσεως.
Άρθρο 3ον
Ο Πρόεδρος δύναται να επιβάλη ποινάς και πρόστιμον από 100 έως 400 δράμια.
Άρθρο 4ον
Οι Κρασοσυνεδριάσεις γίνονται καθ’ εκάστην. Οι Απουσιάζοντες αδικαιολογίτως τιμωρούνται. Οι πίνοντες σπίτι είναι προδότες.
Άρθρο 5ον
Μετά την λήξιν των κρασοσυνεδριάσεων όσοι εκ των μελών παίρνουν ξυλιές, παντοφλιές, κατραπακιές και τα τοιαύτα, ανακηρύσονται Μάρτυρες.
Άρθρο 6ον
Γίνονται δεκταί εις τον Όμιλον Κυρίες και δεσποινίδες που πίνουν στην καθησιά τους τουλάχιστον 200 δραμάκια.


Ο όρκος των Βαρελοφρόνων

Παρασκευή, 5 Σεπτεμβρίου 2014

Βρήκε την "ΕΣΤΙΑ" του!

Το   τελευταίο,  ίσως,  έργο του  αείμνηστου  Κώστα  Γκάτσου,  ένας   μεγαλοπρεπέστατος "Καραγκιόζης" , που  τον  είχε  ζωγραφίσει   πάνω  σ΄ ένα  κοντραπλακέ  στο  στενό  του "Τροκαντερού"  δίπλα  στο  πατρικό  του  σπίτι,   βρίσκεται  πλέον  στο  "Μουσείο  Παιγνιδιών"  του  τόπου  μας.
    Το  προσέφεραν  με  μεγάλη  συγκίνηση  η   γυναίκα   του   Τίνα  και  η  αδελφή   του  Μαρία.
Εμείς  το  δεχθήκαμε  με μεγάλη  ικανοποίηση,   αναγνωρίζοντας  για  μια  ακόμη  φορά  το πηγαίο ταλέντο  του   Κώστα   και  τις  καλλιτεχνικές του  προτιμήσεις.
     Η μνήμη του ας είναι αιώνια!
                                    

                                                                                                     
     Το   Διοικητικό   Συμβούλιο  του  " ΕΡΜΙΟΝΙΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ"

Ιστορικό Λαογραφικό Μουσείο Ερμιόνης: 14 χρόνια προσφοράς στην ιστορία και λαογραφία του τόπου μας



Με αφορμή τις αρχαιρεσίες της 23 Αυγούστου 2014 στο ΙΛΜΕ όπου αναδείχθηκε νέο ΔΣ με Πρόεδρο την φιλόλογο κα Τίνα Αντωνοπούλου και με την τιμή που μου χάρισαν τα μέλη του ΙΛΜΕ να είμαι στο αξίωμα του Γενικού Γραμματέα επί 14 χρόνια θέλω συνοπτικά χωρίς «γρίφους», χωρίς να θεωρώ τον εαυτό μου «αναντικατάστατο», χωρίς υποχρεωτικές συνεργασίες, να καταθέσω τούτα:
Το ιστορικό και λαογραφικό μουσείο Ερμιόνης που ιδρύθηκε με πρωτοβουλία στελεχών του Ερμιονικού Συνδέσμου (αείμνηστος Απόστολος Γκάτσος, Λίνος Μπενάκης, Γιάννης Σπετσιώτης, Ελένη Τράκη κλπ) το έτος 2000, διανύει σήμερα αισίως 14 χρόνια ζωής, δημιουργίας και προσφοράς στην Ερμιόνη.
Το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο (Ανθούλα Δουρούκου-Λαζαρίδου, Ελένη Τράκη, Μαρίκα Τουτουντζή,  Γιάννης Δημαράκης, Πέτρος Λακούτσης , Ματίνα Βόντα) με την Πρόεδρο του Ηρα Βελλέ, οργάνωσε , εμπλούτισε, τοποθέτησε , έδωσε πνοή ώστε κάθε εύρημα και έκθεμα να πάρει τη σωστή του θέση στον καμβά της ιστορίας και στο χώρο του μουσείου. Με αγάπη, θύμηση κάθε ερμιονίτης έδωσε ότι πολύτιμο (φορεσιές, πιέτες, οικογενειακά και προσωπικά αντικείμενα, λεπτά κεντήματα, φωτογραφίες, αργαλειό κλπ  ) για να δημιουργηθεί μια αξιόλογη συλλογή που να κάνει υπερήφανους τους ερμιονίτες, ανοιχτή στο ευρύ κοινό. Δούλεψαν ερμιονίτισσες και ερμιονίτες με ζήλο και προσφορά και κατάφεραν να την  στήσουν και να την κάνουν αξιοζήλευτη.(Μαρία Τράκη, Ελένη Τράκη, Ανθούλα Δουρούκου, Βασίλης Γκάτσος κλπ)
Πίνακες της λαικής μας ζωγράφου Ανθούλας Δουρούκου-Λαζαρίδου προσφορά στο μουσείο μας κοσμούν τους τοίχους . Κάθε ζωγραφιά κι ένα διαμάντι  λαογραφικού στοιχείου. Φωτογραφίες ηρώων, πολεμιστών, απλών ανθρώπων, επαγγελματιών πήραν την θέση τους.
Κομψά φορέματα άλλης εποχής, υφαντά, πιέτες κυριών. 
Η πρώην οικία Οικονόμου, έδρα των προκαταρτικών της Γ Εθνοσυνέλευσης των Ελλήνων, ανακατασκευάστηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού (Υπουργός Πολιτισμού κ. Αννα Ψαρούδα-Μπενάκη) πέτρα-πέτρα για να ξαναμπούν οι μνήμες των ημερών του 1827 και των ηρώων του αγώνα της Εθνικής μας απελευθέρωσης (Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Γεώργιος Σισίνης, Νικόλαος Σπηλιάδης, Νικήτας Σταματελόπουλος).
Η αυλή του μουσείου κοσμείται από την προτομή του Θεοδώρου Κολοκοτρώνη τα εγκαίνια της οποίας έγιναν σε πάνδημη συγκέντρωση ερμιονιτών και επισήμων.
Κάθε επέτειο των ημερών αυτών γίνεται προσκλητήριο μέσα από ομιλίες και προβολές και σημαντικοί ομιλητές μιλούν στην ιστορική του αίθουσα. Φιλοξενούνται εκθέσεις , γίνονται δρώμενα, ομιλίες.
Καθημερινά έρχονται εκατοντάδες  επισκέπτες, αρκετοί ξένοι σκύβουν πάνω από τα εκθέματά μας ξεναγούνται και ρωτούν.
Στις αίθουσες του και στην αυλή του ηχούν νεανικές φωνούλες από μικρά παιδιά στα εκπαιδευτικά προγράμματα που με τις δασκάλες τους πλάθουν τον πηλό, γνέθουν τον αργαλειό, ζωγραφίζουν  καράβια, φτιάχνουν πασχαλινά κουλούρια και
Το μουσείο προχωράει στο μέλλον !! 
Σημαντικό και απαραίτητο να μάθουν τα νέα παιδιά την ιστορία μας, τη λαογραφία μας, να τους μιλήσουμε και να επισκεφθούμε το μουσείο μαζί με τα παιδιά μας
Το μουσείο προχωράει στο μέλλον !! 
Νέες ιδέες το πλαισιώνουν μαζί με τους παλιούς . Νέα μέλη γίνονται και νέες διοικήσεις  προκύπτουν. Όλοι θέλουν να προσφέρουν, όλοι θέλουν να δώσουν ένα αντικείμενο που τους ένωνε με το παρελθόν.
Το μουσείο έχει καταξιωθεί και έχει πάρει θέση στην καρδιά και στην ψυχή του ερμιονίτη κι όποιου αναζητάει να ασχοληθεί με το παρελθόν μας για να φτιάξει ένα σωστό μέλλον. Ας δώσουμε τις ευχαριστίες μας και τα εύσημα στην προηγούμενη διοίκηση κι ας βοηθήσουμε τη νέα να δημιουργήσει και να ευχηθούμε καλή επιτυχία στο έργο της.

Πέτρος Λακούτσης
Αντιπρόεδρος ΙΛΜΕ

Το Δ.Σ. του Ερμιονικού Συνδέσμου ευχαριστεί

ΕΡΜΙΟΝΙΚΟΣ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ
                                                                                                             
                                           Ευχαριστήριο


     Ευχαριστούμε  θερμά τις κυρίες Γιώτα Καρδάση-Δέδε και Γαρυφαλλιά Δέδε, σύζυγο και κόρη του αείμνηστου Νίκου Δέδε, που πρόσφεραν στο Σύνδεσμό μας το καταστατικό της εταιρείας "Μεταλλεία Ερμιόνης"  στη  μνήμη του.
  ΄Οπως  είναι γνωστό,  ο Νίκος Δέδες  είχε διατελέσει Διευθυντής των Μεταλλείων, με έργο εξαιρετικά σημαντικό.

                                                         Από το Διοικητικό Συμβούλιο
 
 
.

Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου 2014

Η σταφίδα και η συμβολή της στην οικονομία τέλη του 19ου αιώνα.


Του Γιάννη Λακούτση 
Τα πρώτα χρόνια μετά την απελευθέρωση από τον Τουρκικό ζυγό, η σταφίδα ήταν μια «φλέβα χρυσού» για τον προϋπολογισμό του νεοσύστατου Ελληνικού κράτους,τον οποίο στήριζε κατά 40%-70% από τις εισροές των εξαγωγών. Τα μεγάλα έργα της εποχής,  όπως η Διώρυγα της Κορίνθου και το σιδηροδρομικό δίκτυο έγιναν
από την ύπαρξη της σταφίδας. (Για το πόσο σημαντική ήταν για την Ελληνική οικονομία, η σταφίδα,  αναφέρθηκε σε ένα ποίημα του, με τίτλο «Στη σταφίδα» ο εκδότης της εφημερίδας ΡΑΜΠΑΓΑΣ, Κλεάνθης Τριαντάφυλλος, στο φύλλο της 10ης Αυγούστου  1886).
Ονομάστηκε Κορινθιακή αλλά καλλιεργήθηκε σε όλη τη βορειοδυτική Πελοπόννησο και στα Επτάνησα, όπου οι αγρότες επέκτειναν δυσανάλογα τις σταφιδοφυτείες σε βάρος των ελαιώνων και των άλλων καλλιεργειών.
Σχεδόν το σύνολο της παραγωγής εξαγόταν. Ο μεγάλος πελάτης αρχικά, ήταν η αγγλική αγορά. Η σταφίδα χρησιμοποιούταν στην παρασκευή της πουτίγκας, βασικό είδος διατροφής.      Μετά το 1880 η ζήτηση άρχισε να μειώνεται και η τιμή  να πέφτει. Το γεγονός όμως ότι εκείνη  την περίοδο τα γαλλικά αμπέλια καταστράφηκαν από επιδημία φυλλοξήρας και τους Γάλλους οινοπαραγωγούς να στραφούν στην Ελληνική σταφίδα, είχε σαν επακόλουθο την υπεραναπλήρωση της μείωσης της αγγλικής ζήτησης. Αποτέλεσμα ήταν η τιμή να εκτοξευθεί στα ύψη καθώς και οι καλλιεργούμενες εκτάσεις. Έτσι ενώ το 1860 παράγονταν 50.000 τόνοι σταφίδας, το 1891 η παραγωγή έφτασε τους 165.000 τόνους. Τα γαλλικά αμπέλια όμως άρχισαν  σιγά σιγά να αναρρώνουν, με αποτέλεσμα οι εξαγωγές να πέσουν κατακόρυφα. Το 1893  είχαν φτάσει μόλις τους 3.100. Το ίδιο δραματική ήταν και η πτώση της τιμής, που από 625 φράγκα ο τόνος το 1890, το 1893 έπεσε στα 92! ενώ ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής έμενε αδιάθετο.
Το πρόβλημα αυτό ονομάστηκε σταφιδικό ζήτημα. Στο γεγονός αυτό αναφέρθηκε και η εφημερίδα  «Άστυ» στις 6-7-1895 με τίτλο «ΝΕΟΣ  ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ».

Οι νέοι αντιδήμαρχοι στο Δήμο Ερμιονίδας και οι αρμοδιότητες τους

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΕΡΜΙΟΝΗΣ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Παράδοση-Παραλαβή στην Δημοτική Κοινότητα Ερμιόνης

Μέσα σε κλίμα πολιτικού πολιτισμού, πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου και ώρα 12.30 η τελετή παράδοσης-παραλαβής, της Δημοτικής Κοινότητας Ερμιόνης.
Ο απερχόμενος Πρόεδρος κ. Γιάννης Κρητσωτάκης-με δική του πρωτοβουλία και με τη σύμφωνη γνώμη του νέου Προέδρου κ. Χρήστου Δαγκλή αλλά και του Κοινοτικού Συμβουλίου- οργάνωσαν μια λιτή εκδήλωση στην οποία παραβρέθηκαν: ο Δήμαρχος Ερμιονίδας κ. Δημήτρης Σφυρής, οι Αντιδήμαρχοι κκ Γιάννης Δημαράκης και Δημήτρης Ντούβαλης, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι κκ Γιώργος Μπουρίκας, Γιάννης Πάλλης, Κέλλυ Μήτσου και Ιωσήφ Γανώσης, το νέο Κοινοτικό Συμβούλιο που απαρτίζεται από τους: Χρήστο Δαγκλή, Παναγιώτη Μέξη, Γιώργο Τσεγκή, Δαμιανό Κουτούβαλη και Παναγιώτη Μπάζο, ο τέως Δήμαρχος Ερμιόνης κ. Ανάργυρος Λεμπέσης, υπάλληλοι της Κοινότητας και Δημότες.
Ο απερχόμενος Πρόεδρος κ. Γιάννης Κρητσωτάκης έκανε έναν σύντομο απολογισμό των πεπραγμένων της περιόδου 2011-2014 και στη συνέχειa, ευχήθηκε στο νέο Πρόεδρο της Δημοτικής Κοινότητας Ερμιόνης κ. Χρήστο Δαγκλή, να έχει επιτυχία στο έργο του για την επόμενη πενταετία.
Ακολούθως, ο κ. Χρήστος Δαγκλής, ευχαρίστησε τον κ. Κρητσωτάκη και δεσμεύτηκε ότι θα εργαστεί σκληρά για την πρόοδο και την ανάπτυξη της Ερμιόνης.
Ταυτόχρονα, τόνισε την ανάγκη για ενότητα όλων (Συμπολίτευσης-Αντιπολίτευσης και Δημοτών), στην κοινή προσπάθεια για την επίλυση των προβλημάτων της Κοινότητας.
Στην τελετή παράδοσης-παραλαβής, απηύθυναν σύντομο χαιρετισμό, ο Δήμαρχος Ερμιονίδας κ. Δημήτρης Σφυρής, ο Αντιδήμαρχος κ. Γιάννης Δημαράκης, ο Δημοτικός Σύμβουλος του Δήμου Ερμιονίδας κ. Ιωσήφ Γανώσης, οι Τοπικοί Σύμβουλοι κκ. Παναγιώτης Μέξης, Γιώργος Τσεγκής και Παναγιώτης Μπάζος και ο τέως Δήμαρχος Ερμιόνης κ. Ανάργυρος Λεμπέσης.
Η πενταετία 2014-2019, αποτελεί πρόκληση για εμάς και δεσμευόμαστε στους Δημότες της Ερμιόνης, πως θα είμαστε διεκδικητικοί, θα αξιοποιήσουμε όλες τις κοινωνικές δυνάμεις και θα είμαστε δίπλα στις ανάγκες της τοπικής μας κοινωνίας.


Δημοτική Κοινότητα Ερμιόνης

   


"ΣΧΟΛΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ"


«ΣΧΟΛΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ»

{1936-1978)
Ένα πρωτοποριακό για την εποχή του περιοδικό

του Γιάννη Μ. Σπετσιώτη

Το πρωτοείδα στα παιδικά μου χρόνια, όταν η μητέρα μου το έφερνε στο σπίτι παίρνοντάς το από το σχολείο, για να το «ξεφυλλίσει». Την πρώτη δεκαετία της εκπαιδευτικής μου θητείας το έβρισκα στα σχολεία, καθώς συνέχιζε να κυκλοφορεί. Παρατηρούσα, βέβαια, πως δεν είχε αναγνώστες. Κανείς δεν το περίμενε! Έμενε για λίγο «στα αζήτητα» πάνω στα γραφεία και κατέληγε «αδιάβαστο», στην καλύτερη περίπτωση, στα ράφια κάποιας «δευτερεύουσας» βιβλιοθήκης. Το σύνολο σχεδόν των εκπαιδευτικών το απαξίωνε και το περιφρονούσε.           
Αργότερα χάθηκε, γιατί σταμάτησε η έκδοσή του. Το αναζήτησα γύρω στα 1985, όταν μου ανατέθηκε να παρουσιάσω σε ένα Πανελλήνιο Συνέδριο τα έντυπα (βιβλία και περιοδικά) που εκδόθηκαν στην Ελλάδα για την ενημέρωση των εκπαιδευτικών σε θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Μετά από αρκετές ημέρες ψάξιμο, το βρήκα καταχωνιασμένο στα υπόγεια του Κέντρου Μαθητικής Αντίληψης, που στεγαζόταν στην οδό Πειραιώς 33. Βρισκόταν ανάμεσα σε άλλα πολύ σπουδαία έντυπα, όπως τα test Επαγγελματικού Προσανατολισμού του Αθαν. Παπακωνσταντίνου, που δυστυχώς δεν αξιοποιήθηκαν από το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Δεν θυμάμαι με τίνος τη μεσολάβηση επισκέφτηκα στο γραφείο του τον Διευθυντή της Σχολιατρικής Υπηρεσίας Ελλάδος. Ήταν ένας ηλικιωμένος Σχολίατρος, συμπαθητικός με τη πρώτη ματιά άνθρωπος, μάλλον κοντός, με λιγοστά μαλλιά στη βάση του κεφαλιού, γύρω από τα μεγάλα του αυτιά. Στο νου μου ήρθαν τα λόγια της Κατερίνας: Όταν γερνάνε οι άνθρωποι μεγαλώνουν τα αυτιά τους, αλλά  παρ’ όλα αυτά ακούν …λιγότερο! Εκείνος, ωστόσο, άκουσε με προσοχή, θα έλεγα και με ευχαρίστηση, το λόγο της επίσκεψής μου και με συνόδευσε μετά από λίγο στο υπόγειο του κτηρίου.
-  Αυτά είναι… Ψάξε, αν έχεις όρεξη και πάρε ό,τι θέλεις, μου είπε.                    
Στην αρχή τα έχασα. Πιάστηκε η ψυχή μου. Πού να βρω άκρη!
Χιλιάδες τεύχη του περιοδικού πνιγμένα στη σκόνη και το καυσαέριο. Σκέφτηκα και τα καθαρά μου ρούχα… Απελπίστηκα… Ο Διευθυντής είδε την αμηχανία μου, μάντεψε καθώς φαίνεται τη σκέψη μου και πριν προλάβω να μιλήσω, μου είπε:
-  Μπορείς να ξεκινήσεις από αύριο. Αυτό περίμενα! Ανακουφισμένος από την πρότασή του, έφυγα.
Την επόμενη μέρα λίαν πρωί ήμουν εκεί και έπιασα δουλειά.

Τετάρτη, 3 Σεπτεμβρίου 2014

Παναγιώτης Γούτος: Σταμπωτά να είναι και ότι να' 'ναι...

Γράφει ο Παναγιώτης Γούτος
Τόπος καταγωγής μου, είναι η Ερμιόνη. Ένα χωριό που σε πείσμα των καιρών, προσπαθεί να κρατήσει την παραδοσιακή ομορφιά του. Πανέμορφα διόροφα πετρόκτιστα σπίτια, όμορφες κεραμοσκεπές, αρμονικά κτισμένα, τραβάνε το βλέμμα των περιπατητών, αλλά και το ενδιαφέρον καλαίσθητων και υποψιασμένων αγοραστών, αλλοδαπών κυρίως.
Η επέμβαση από την άλλη, του σύγχρονου νεοέλληνα συνεχίζεται, ίσα με τις μέρες μας. Σπίτια χωρίς σκεπές, "μακριά" μπαλκόνια, ανοξείδωτα κάγκελα, αλουμίνια, κρυστάλλινα κιγκλιδώματα, ασχεδίαστα και κακόγουστα, μαζί με τις φωτεινές επιγραφές, προσπαθούν να βάλουν κάτω ό,τι αρμονικό κληρονομήσαμε και δε σεβόμαστε.
Τα δημόσια έργα μας, περιορίζονται μεταξύ άλλων σε πλατείες, δαπεδοστρώσεις, φωτιστικά σώματα. Ο σχεδιασμός των δημόσιων χώρων, της φύτευσης, καθώς και της κατάλληλης επιλογής των υλικών, πρέπει επιτέλους να επιβληθεί. Η πρόσφατη διάστρωση με σταμπωτό μπετό, του πλέον πολυσύχναστου σοκακίου που οδηγεί στα μαντράκια, συνεχίζει ένα κακό προηγούμενο.
Το σταμπωτό δάπεδο από οπλισμένο σκυρόδεμα, είναι ένα σύγχρονο υλικό, μία φτηνή και γρήγορη λύση, δε θεωρείται φιλικό στο περιβάλλον, απαιτεί ολοκληρωμένες υποδομές, που δεν διαθέτουμε, δε θεωρείται παραδοσιακό υλικό, δεν ενδείκνυται για παραδοσιακούς οικισμούς όπως η Ερμιόνη, οι Φούρνοι, το Κρανίδι ακόμα, αλλά και οι υπόλοιποι του δήμου μας. Δίπλα στα παλιά καλντερίμια, δείχνει φτηνό,


μας εκθέτει στους προγόνους μας, οι οποίοι χωρίς χρήματα, αξιοποιούσαν με τον καλύτερο τρόπο αυτά που τους προσέφερε η φύση. Αλήθεια, πόσο επιπλέον θα στοίχιζε αυτό το μικρό σοκάκι να διαστρωθεί όμοια με τα παραδοσιακά! Ή χειρότερα, απασχόλησε κάποιο ανθρώπινο νου η εν λόγω κατασκευή, ή απλά έτσι τυχαία γίνονται τα πάντα γύρω μας, έτσι για να γίνονται…
Κάθε διάνοιξη, επί δημοτικής οδού και κοινοχρήστου χώρου, απαιτεί τη χορήγηση άδειας τομής οδοστρώματος, από τη δημοτική αρχή. Κατά την διαδικασία, η τεχνική υπηρεσία καθορίζει εάν, και με ποιές προδιαγραφές θα εγκριθεί το αίτημα. Εργασίες, που εκτελούνται επί των οδών, οφείλουν να αποκαθιστούν πλήρως το οδόστρωμα, με το ίδιο υλικό και στο ίδιο σχέδιο με το προϋπάρχων, και έτσι πρέπει να παραλαμβάνονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Εν όψη, της νέας εργολαβίας αποχέτευσης στο δήμο μας, ελπίζω όλοι να προβούμε στα αυτονόητα, ώστε ο εργολάβος φεύγοντας να μην αφήσει πίσω του, …τομές.
Ελπίζω και εύχομαι η νέα δημοτική αρχή της Ερμιονίδας, που και δήμαρχο αρχιτέκτονα έχει, και στελέχη επίσης, να δράσουν άμεσα και να μας δείξουν ότι διαθέτουν και όραμα και θέληση.
Θα μπορούσε τέλος, να ανευρεθεί ένα μικρό κονδύλι για τη συντήρηση των παραδοσιακών καλντεριμιών μας, επειγόντως όμως εκείνου που διέρχονται όλα τα αυτοκίνητα από τα μαντράκια προς το λιμάνι της Ερμιόνης;

Παναγιώτης Γούτος
Πολιτικός Μηχανικός

κ.6946 288161

Ανοιχτή Συνέλευση Συλλογικοτήτων, Φορέων και Πολιτών Αργολίδας ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των ακινήτων του δημοσίου.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
 Παραλίες, οικόπεδα και κτήρια της Αργολίδας που ανήκουν στο Δημόσιο έχουν συμπεριληφθεί στη λίστα του ΤΑΙΠΕΔ για να πουληθούν σε ιδιωτικές εταιρίες, υποτίθεται «για την αποπληρωμή του Δημόσιου Χρέους» (με εξοργιστικές φορολογικές απαλλαγές και «ευκολίες» πληρωμής).
Μέχρι αυτή τη στιγμή, στη λίστα έχουν μπει ολόκληρη η παραλία της Καραθώνας, αυτή στο Κονδύλι αλλά και τρεις στην Ερμιονίδα (Σαλάντι, Θερμησία, Σαμπάριζα) καθώς και 105 στρέμματα από τον υγροβιότοπο στο Ραμαντάνι. Ακόμη, τα τρία ξενοδοχεία του συγκροτήματος «Ξενία» και κτήριο στην παλιά πόλη του Ναυπλίου, τρία οικόπεδα κοντά στον Άγιο Αναστάσιο Ναυπλίου, άλλα δύο στο Άργος. Ήδη βρίσκεται σε ηλεκτρονική δημοπρασία στο ίντερνετ και είναι στην διάθεση του οποιουδήποτε να τα αγοράσει τo κτήριο στη Β.Κωνσταντίνου.

Η πώλησή τους θα έχει επιπτώσεις στην οικονομία, το περιβάλλον, την καθημερινότητα των πολιτών…

Οι μεσίτες του ΤΑΙΠΕΔ μάλιστα, προτείνουν στους υποψήφιους αγοραστές, εγχώριους και αλλοδαπούς, τους τρόπους αξιοποίησης της «επένδυσής» τους: Να δημιουργήσουν πολυτελή ξενοδοχεία, παραθεριστικά σπίτια, καφετέριες, εστιατόρια και κάθε είδους κέντρα διασκέδασης δίπλα στο κύμα, καταστρέφοντας όχι μόνο τηνοικιστική αισθητική της περιοχής αλλά ακόμα και καταφύγια αποδημητικών πουλιών.

● Οικονομικά, η δημιουργία τους θα σημάνει το τέλος της μικρής ξενοδοχειακής μονάδας και της μικρής ντόπιας επιχείρησης εστίασης.

● Οι ακτές θα γίνουν αποκλειστικό κτήμα των αγοραστών, οι οποίοι θα μπορούν να επιτρέπουν την είσοδο σε όποιον αυτοί θέλουν, με όποιο αντίτιμο θέλουν…

● Οι αρχαιολογικοί χώροι της Ακροναυπλίας θα γίνουν προαύλιο και παράρτημα ιδιωτικών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων

ΔΕ ΘΑ ΜΕΙΝΟΥΜΕ ΜΕ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΣΤΑΥΡΩΜΕΝΑ!

Ο μοναδικός τρόπος να σταματήσει το ξεπούλημα της ίδιας μας της

Νύφες: Παράδοση και μόδα στην Ελλάδα, στο Φουγάρο

Το Σεπτέμβριο, το Φουγάρο επιστρέφει δυναμικά με την έκθεση «Νύφες: Παράδοση και μόδα στην Ελλάδα», σε συνδιοργάνωση του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος και του Φουγάρου.
Τα εγκαίνια της έκθεσης Νύφες: Παράδοση και μόδα στην Ελλάδα θα γίνουν στη Fougaro The Gallery Nafplion το Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου, με αφορμή την ετήσια συνάντηση της Ενδυματολογικής Επιτροπής του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, έως την Κυριακή 9 Νοεμβρίου, θα παρουσιαστούν νυφικά ενδύματα από τις συλλογές του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος – προερχόμενα από δωρεές – που αναδεικνύουν σχέδια και διακοσμητικά στοιχεία από περίτεχνα νυφικά του 19ου αιώνα έως πρωτοποριακά νυφικά ενδύματα του 21ου αιώνα. 
Η έκθεση εντάσσεται στον εορτασμό των 40 χρόνων από την ίδρυση του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος και μέρος της παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Μουσείο Μπενάκη, όπου εκτέθηκαν 65 νυφικά, δημιουργίες ιστορικών ελληνικών οίκων και διεθνών ονομάτων του χώρου. Σε αυτά προστέθηκαν επιπλέον 35 νυφικά και θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στο Φουγάρο. Το

ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΟΒΙΩΝ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ


ΟΙ Bama, που αναγνωρίζεται παγκοσμίως στη  γη της μακροζωίας, βρίσκεται στην Bama Yao Αυτόνομη περιοχή  στο Guangxi, της Κίνας.
Από τον Ιανουάριο του 2010, υπήρχαν 90 αιωνόβιοι που ζουν στη Bama, και είναι 36 αιωνόβιοι  για την κάθε 100.000 άτομα-πέντε φορές περισσότεροι στον διεθνή μέσο όρο.
Κατά την τελευταία δεκαετία, Κινέζοι και ξένοι ερευνητές έχουν μελετήσει τους κατοίκους Bama για να  προσπαθήσουν να βρούνε τι είναι υπεύθυνο για τη μακροζωία τους.
Πτυχές όπως η γενετική, η γεωγραφία, το κλίμα, το περιβάλλον και τα τρόφιμα μελετήθηκαν. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ο  ήλιος,ο αέρας, το νερό, το μαγνητικό πεδίο, και τα τρόφιμα  είναι οι κύριοι συνεισφέροντες στην μακροζωία τους.
 Ο δείκτης φως του ήλιου Bama είναι ιδιαίτερος. Η ένταση της

Τρίτη, 2 Σεπτεμβρίου 2014

Λήθη: Ένας κινηματογραφικός μύθος στο Ναύπλιο
















Λήθη: Ένας κινηματογραφικός μύθος
 
Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου 2014Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2014
από το Καλλιτεχνικό Σύνολο ‘Θέατρο της Εμπειρίας’ / Νίκος Φυτάς
Η νέα παραγωγή του καλλιτεχνικού συνόλου «Θέατρο της Εμπειρίας» με τίτλο «Λήθη: Ένας κινηματογραφικός μύθος» παρουσιάζεται για τρεις παραστάσεις στο Ναύπλιο, στο Φουγάρο στις 19, 20 και 21 Σεπτεμβρίου. Η ιδέα, το κείμενο και η σκηνοθεσία είναι του Νίκου Φυτά, τα σκηνικά της Κωνσταντίνας Μαρδίκη, τα κοστούμια του Παναγιώτη Ανδριανού, ενώ την πρωτότυπη μουσική της παράστασης έχουν συνθέσει ο Γιώργος Κορδαλής και ο Νίκος Χρόνης.

ΤΟ PROMO CLIP ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

 

Σε ένα πολύπτυχο από εικόνες παρουσιάζεται ένας κόσμος, ο οποίος σε κατάσταση κρίσιμη, έχει χάσει τον «προσανατολισμό» του. Η παράσταση επιχειρεί ένα σχόλιο πάνω στην κοινωνία, την πολιτική, τη θρησκεία, τους θεσμούς, το δίπολο άνδρας-γυναίκα και αναζητάει τις συντεταγμένες του ανθρώπου μέσα σε αυτά τα τοπία.
Η «Λήθη» είναι ένας κινηματογραφικός μύθος, ένα σύγχρονο